Start 2016 goed en creëer succes met je Winkelketen!

Begin het jaar goed met deze 12 tips om retail weer in de picture te krijgen en maak van 2016 een succesvol Retail jaar!

  1. Maak van iedere winkel een “Local Hero”. Geef je winkels de vrijheid om zich lokaal te presenteren, geef ze de ruimte voor lokale samenwerkingen. Je kunt er zelfs een wedstrijdelement in stoppen, beloon de meest originele lokale prestatie.
  2. Start met uitzonderlijke verleiding om uit te vinden wat je klanten willen. Speel het vooral lokaal uit, daar moet je het vertrouwen winnen. Vergeet niet dat de “Pure Online” spelers een enorme voorsprong hebben.
  3. Start met het inzetten van Social Media voor lokale interactie. Geef je winkels daarin de vrijheid om de winkel lokaal te promoten. Zet je medewerkers in op het juiste medium, bijvoorbeeld iemand van 30+ post op Facebook en iemand van 20+ deelt foto’s op Instagram. Geen reclame, maar leuke momenten die met de winkel te maken hebben.
  4. Start met narrowcasting in je winkel!  Informeer je klanten met interactieve schermen met beeld en geluid. Veel leveranciers kunnen hier content voor leveren. Je kunt ze zelfs om een bijdrage vragen om narrowcasting mogelijk te maken, je promoot hun merk tenslotte ook!
  5. Start met Mobile Point of Sale (POS) op Tablets met “Assistent Sales” en “Personal Shopping”. Dit maakt het ook veel eenvoudiger dingen te verkopen die niet in voorraad zijn.
  6. Start met actuele voorraad informatie per winkel op je website. Biedt extra service aan je klanten door bijvoorbeeld online bestellen en direct afhalen mogelijk te maken. Laat je winkels samenwerkingen zoeken met lokale fietskoeriers of pizzabezorgers. Stuur een e-mail en sms om de exacte bezorgtijd door te geven aan de klant.
  7. Start met standaard normering. Als er bijvoorbeeld GS1 normering is voor je branche, ga die invoeren. Veel leveranciers hanteren deze norm al, dus kun je het eenvoudig overnemen.
  8. Start met geld besparen, ga de Cloud in met je servers, je Office software en je telefonie (ook 06). Niet meer investeren in snel verouderende hardware. Ga online en betaal per maand voor wat je gebruikt.
  9. Start met standaard ERP. Stop met maatwerk, duurt te lang, is te duur. Interactie met APPS of Internet of Things (IoT) op uw ERP is sneller, meer up-to-date en goedkoper.
  10. Start met voorraad optimalisatie. Niet in alleen in je eigen ERP, werk samen met collega’s en praat met specialisten zoals WICS en Slimstock.
  11. Start nu toch echt met het “Paperless office”: EDI, UBL, XML, het is er allemaal ook voor jouw branche, ga ervoor. Facturen in en uit digitaal boeken en sturen. Maak documenten online beschikbaar, dan gebruikt iedereen automatisch de laatste versie.
  12. Start, Start, Start. Er is een exponentiële ontwikkeling van technische hulpmiddelen beschikbaar om de interactie met uw klanten makkelijker te maken, relevante informatie te verzamelen, uw assortiment te beheren en geld te besparen. Zoek een technologie partner en start, iedere verandering begint met de eerste stap.

Weet je niet wat jouw eerste stap kan zijn? Wij helpen je graag in het uitstippelen van de weg voor een efficiënt Retail jaar! Bel of mail mij op +31 20 624 72 84 of jvandeven@retail-tec.nl.